Vinneren av den store sykkeltesten for 2017

Førsteplassen i Motorcross Action Magazine sin store sykkeltest for 2017, er KTM 250 SXF. Dette er maskinen som egner seg best for aspirerende profesjonelle. Den leveres som om den var ferdig trimmet, og den arbeider godt. Den veier forbløffende lite i forhold til ytelsen, og har en stor samling av trekk og funksjone2315742_cc0abe2ar som gjør den til en fremragende konkurransesykkel, uten at du trenger å mekke for mye.

Hovedårsaken til at KTM 250 SXF vinner, er at den gir den beste ytelsen av alle sykler i testen. Samtidig veier den minst, og har en hydraulisk clutch, fremragende bremser, og en elektrisk start. Motoren gir deg 14 000 omdreininger, og sykkelen fungerer meget intuitivt for de fleste førere. Støtdemperne er de beste som noen gang er blitt laget, Luftfiltret er genialt, og hjulopphenget er enkelt, uten nåler eller kuler. Innovasjonene på sykkelen ligger mange år foran konkurrentene, og det vil kunne ta de japanske produsentene mange år å ta igjen dette forspranget.

Den eneste svakheten ved 250 SXF

Sykkelen er kraftig, og du må være innstilt på dette. Den egner seg ikke for nybegynnere, og den kan gi deg en støkk om du ikke er forberedt på det. Kraften i denne sykkelen gjør dessuten at sykkelen er ganske høylytt. Den som takler lydnivået har ikke noe problem med dette, men mange kan nok føle at dette ødelegger en del av kjøregleden.

Vekten og egenskapene til 250 SXF

På tross av elektrisk start og det tilhørende batteriet, veier sykkelen kun 99 kg. Dertil yter den 43,79 hestekrefter når den er på sitt beste. Den store fordelen med dette er at man slipper unødig giring. Sykkelen slutter aldri å trekke. Hvis du er rask nok til å overleve, så er dette den raskeste dirt-biken du noen gang har kjørt. Om du er litt tregere i din kjørestil, kan det imidlertid hende at denne sykkelen gjør deg enda langsommere.