Den store sykkeltesten for 2017 del 1.

Motorcross Action Magazine har testet de seks beste store syklene for året 2017. For de uinnvidde shusqvarnaMX2_BavoSwijgers-26er de seks syklene ganske like ut, men ingenting kunne være lenger fra sannheten. Alle syklene er firetaktere, og har en motor på 250cc, men det er store forskjeller, også der hvor det teller mest, på ytelsen. To av de seks MX-syklene gir oss en ytelse på 44 hestekrefter, de to i midten gir hver for seg en ytelse på 40 hestekrefter, mens de siste to kun yter 38 hestekrefter når de presses på det hardeste. Dette skaper tre helt klare grupper, hvor maskinenes styrke legger føringen. Om man vil bøte på svakhetene til de svakeste syklene, vil det svi i lommeboka.

Den perfekte MX-sykkelen finnes ikke

Før vi fordyper oss i detaljene er det viktig å huske at den perfekte MX-sykkelen ikke finnes, siden den perfekte sykkelen for den ene føreren ikke har de samme egenskapene som nestemann vil sette pris på. Folk som kjører mye vet dette. De må selv avgjøre hvilke trekk ved en sykkel de er villige til å ofre, til fordel for andre egenskaper og trekk. Vi snakker om ting som bremser, clutch, vekt og liknende. Derfor forsøker vi heller å formidle en objektiv fremstilling av de forskjellige syklenes egenskaper, både på godt og vondt.

Syklene ble ikke kun kjørt i løpet av en dag, men de ble testet i hver helg over flere måneder. Syklene ble kjørt hardt, og de ble hele tiden prøvd av forskjellige førere. Den triste nyheten er at eiere av Honda CRF250 mest sannsynlig ikke kommer til å like det de leser videre. De har nemlig rundt 80 000 kroner investert i at vi tar feil. Men sannheten er at vi måtte modifisere og mekke ganske mye på denne sykkelen for å gjøre den til en vinner.