Den store sykkeltesten for 2017 del 2.

Hvordan gjør man Honda CRF 250 til en bra MX-sykkel?

Som nevnt i forrige del, ble den desiderte taperen av testen Honda CRF 250. Det ble gjort flere forsøk på å forbedre sykkelen, og den ble kraftig rustet opp etterhvert som de forskjellige svakhetene viste seg. Hjulopphenget viste seg rask å trenge en ny ventil og eksosrøret ble byttet ut med et Ti-rør. Den originale clutchen ble erstattet av en Hinson. Alle de tapende syklene i testen kan gjøres til en vinner, men det involverer det som er nevnt over, så vel so1024px-Honda_CRF250L_Mekong_Thailandm at man kjøper inn trippelklemmer, bytter ut cam’ene, og porter cylinder-hodene.

Eiere av en god Honda CRF kan på altså ha rett når de sier at de har en god MX-sykkel. Men nå kan alle få vite hva dette har kostet. Delene som ble listet opp over koster til sammen rundt 40 000 kroner, som kommer i tillegg til nypris på sykkelen ( rundt 80 000 kroner). Om man ser på kvaliteten på motoren på de fire svakeste syklene, kan man også med letthet garantere at nye motordeler må til, om de skal kunne måle seg med de to sterkeste syklene i testen. Her kan man potensielt plusse på ytterlige 40 000 kroner.

Men før du løper ut for å kjøpe vinneren av 2017 MXA 250-firtakter-testen, bør du også se på noen andre ting. Ta hensyn til din kjørestil, og til dine virkelige behov. Honda CRF 250 er en fullgod sykkel for nybegynnere, og den har alt du trenger. Men om du vil ha en kraftmaskin, så lønner det seg å satse på en dyrere maskin. Dette blir nemlig fort billigere i lengden, enn å skulle ruste opp Hondaen til samme nivå.

Følg med for flere sykkelanmeldelser

I de neste postene kommer vi til å gå gjennom hver eneste sykkel i testen, for å fremheve forskjellige styrker og svakheter ved de gitte modellene.