Husqvarna tar annenplass

I den store testen av MX-sykler for 2017 kommer Husqarna sin nyeste modell, Husqvarna FC 250 ganske godt ut, selv om det finnes noen mangler også ved denne sykkelen. Det som kanskje er mest irriterende med FC 250 er at den har en luftboks formet av plast. Dette er et design som bedre passer til enduro-sykler. I motocross er en lufttett og vanntett luftboks ganske unødvendig, og man kan helst drille noen luftehull i den.

Ellers er det forsåvidt mye skry2016-Husqvarna-FC-250_006t. Bremsene er fremragende og man kan konstatere at Brembo igjen har overgått seg selv, ved å raffinere samspillet mellom rotor, caliper og hovedsylinderen.

Clutchen er også fremragende. Den er hydraulisk, noe som man kun ser på de litt dyrere MX-syklene i testen. Det betyr at clutchen justerer seg selv, noe som skåner clutchplatene, samtidig som clutchen har en levetid som er opptil tre ganger lengre enn det man har i en clutch som er wire-styrt.

Den eneste grunnen til at FC 250 “Huskey” ikke vinner testen, er at den er en anelse mindre responsiv enn KTM’en. Den veier også et knapt kilo mer. Likevel slår den lett alle japanske og asiatiske konkurrenter.

Om man skal sammenlikne motorene på KTM-en og Husqvarna, så finner man få forskjeller, bortsett fra at FC 250 reagerer noe langsommere, og har samtidig mer stabile omdreininger. Den egner seg altså minimalt dårligere for terreng og svinger. Bortsett fra dette trekker sykkelen godt, og den er en glede å føre, så fremt man setter pris på den noe øredøvende støyen som dette monstret av en huskey produserer. Sykkelen presterer de fleste hestekreftene i forhold til vekten, og den er vennlig ovenfor nybegynnere, på tross av dette. Rammen er også fremragende og dempningen er den beste i klassen, noe som sikrer behagelig kjøring. I alt er det noe tvil om andreplassen ikke egentlig er en delt førsteplass.