Hvorfor starter ikke totakteren? Del 1

Det kan godt hende mange tror at en snorstarter, som for eksempel en Rokon er bedre enn en sparkestarter, men det handler vanligvis ikke om hvordan man snurrer igang motoren, men om “ildtrianglet”- drivstoff, luft og gnist.

Som en temperamentsfull bil som trenger et slag på rattet, før blinklyset begynner å fungere, eller en startmotor som ikke tenner før man har lirket rundt med nøkkelen. De som driver mye med MX-sykler treffer med jevne mellomrom sykler som man må date tre ganger før de tenner. I løpet av årene samler man dermed sammen en del gode tips for vrange motorer.

Skubb sykkelen igang

Om du har sparket og sparket til du er blå i trynet, så er det på tide å prøve å skubbe sykkelen igang. Få med deg en kompis (eller to, om du har små kompiser), og skubb sykkelen til startfart. Trekk så clutchen, bytt opp til andre gir, eventuelt timotocross-415355_960_720l tredje om du har et beist, og slipp clutchen. Når sykkelen begynner å male, så holder dere den i bevegelse til du kan fjerne den overflødige bensinen som har oversvømt den. Kjør i noen minutter, helt til du har latt sykkelen rense tennstiftene. Det eneste problemet med denne metoden er at om sykkelen ikke starter, så er du mest sannsynlig på bunnen av en lang bakke, med en tung sykkel som ikke starter.

Sjekk om pluggene er våte

Om sparking og skubbing ikke har hjulpet, så er det på tide å lete etter andre årsaker enn at pluggene er oversvømte. Trekk ut tennpluggen fra motoren og studer den nøye. Om pluggen er våt så kan dette fortelle deg tre ting. Enten har du oversvømt den med mange startforsøk, eller den er oversvømt fordi du lot bensin-petcocken på. En tredje mulighet er at det ikke blir slått noen gnister, siden du da hadde fått tenning.