Hvorfor starter ikke totakteren? Del 2

Om du har sjekket pluggene og de er våte, så har du ikke et stort problem. Å bytte ut en plugg er enkelt. Om du opplever problemer med starten etter at du har satt inn en ny plugg, kan du prøve en plugg med et annet varmeområde. Jo lavere images (56)tallet på pluggen, desto varmere er den. En B8EV er for eksempel varmere enn en B9EV.

Om du tror at den lavere enden er blitt oversvømt, kan du ta ut tennpluggen og sparke motoren rundt et par ganger. På den måten luftes den lavere enden, og den overflødige bensinen blir tømt ut. Men vær forsiktig slik at du ikke starter en brann, og ikke skubb sykkelen uten at noen tennplugg sitter i. Elektriske tenninger liker dette nemlig svært dårlig.

Hvordan får jeg start på totakteren om pluggen er tørr?

Om pluggen er tørr så har du andre problemer. Det betyr nemlig at bensinen ikke kommer frem til forbrenningskammeret.

  • Fjern drivstoffledningen fra forgasseren, og snu på petcocken for å se om bensin strømmer ut av forgasseren.
  • Hvis de renner bensin ut av petcocken så betyr det at blokkeringen sitter i forgasseren.
  • Rengjør sykkelen ordentlig. Du vil nemlig ikke at smuss og møkk faller oppi forgasseren mens du jobber på den.
  • Den raskeste måten for å sjekke forgasseren er å løsne på klemmene som holder den.
  • Sving så ut flytepanna, eller ta den av, det varierer fra modell til modell om den er avtagbar.
  • Prøv å bevare bensinen i panna, den kan nemlig gi deg noen hint. Finner du møkk nederst, eller er det spor etter vannperler?
  • Om flytepanna derimot er tom har du et helt annet problem som vi tar opp i en annen post.
  • Om du finner møkk eller vann er det bare å rengjøre forgasseren, gjerne med trykkluft, eller så godt som du får det til med andre metoder.