Lister for vinnerne av den store MX-sykkeltesten i 2017

Syklene ble testet på forskjellige vis og over lang tid, slik som det allerede er blitt forklart i tidligere artikler. I en periode som strakk seg over seks måneder ble det mekket på, og kjørt med de forskjellige dirtsyklene. For å kunne vekte syklene korrekt ble det byttet på sjåfører og mekanikere, som alle gav sin vurdering av de forsKTM_390_Dukekjellige syklene i 250 cc-klassen. Vinneren ble KTM 250 SXF, både på grunn av den lave vekten, holdbarheten, og kvaliteten på deler, samt en lur sammensetning. Det betyr likevel ikke at den er en god nybegynnersykkel. Taperen i testen, Honda CRF 250, er en god nybegynnersykkel i denne motorklassen, og den taper hovedsaklig fordi den ikke gir nok fart. En langsom fører vil mest sannsynlig føle seg mer vel på Hondaen, enn på KTMen

Vekten på syklene:

  • KTM sin 250 SXF vinner, med en vekt like under 99 kg.
  • Husqvarna sin FC 250 ligger like over, med rundt 100 kg.
  • Deretter kommer Kawasaki sin KX 250 F som ligger like over 100 kg.
  • Yamaha sin YZ 250 F ligger på omtrent det samme.
  • Honda CRF 250, som ingen av proffene satte mye pris på 101,5 kg.
  • Den tyngste sykkelen i testen er Suzuki RM Z 250, med en vekt på 102,5 kg.

Bestillingsprisen på syklene (uten toll og norske avgifter)

  • Yamaha YZ 250 F selges for rundt $ 7699
  • Kawasaki KX 250 F koster $ 7749
  • Honda CRF 250 ligger på rundt $7599
  • Suzuki RM Z 250 koster $ 7699
  • Men kraftpakken fra KTM, 250 SXF er den nest dyreste med en bestillingspris på $ 8499
  • Den ligger tett opp mot Husqvarna FC 250 som koster $ 8599

Om man har lyst på en god og kraftig sykkel er Husqverna og KTM de opplagte valgene. Selv om de vil koste rundt 10 000 kr ekstra. Dette er bedre enn å bruke mellom 40 og 80 tusen på å modifisere en av de svakere syklene.