En ung kvinnes plass i motocross

Det er ikke like ofte man snakker om juniorligaen som om seniorligaen innenfor alle idretter. Det er heller ikke tilfellet med motocross, selv om det finnes mye man kan skryte av. Dette som vi kan skryte av er vår nye bonuskode Folkeautomaten bonuskode for våre kjære lesere og spillere. Den tilbyr nye spill, nye muligheter og nye utfordringer. Vår tekst viser at de ikke er bare å lese om idrett og konkurranser, det er også å delta aktivt.

The Junior Motocross of Nations er en anerkjent verdenscup for unge amatører innenfor denne fantastiske idretten vi kjenner som motocross. Den er selvfølgelig forskjellig fra den profesjonelle idrettsvarianten, der det er Fédération internationale de motocyclisme som fremmer alle sport innenfor motorsykkelkjøringen og deres prosjekter. I juniorligaen ser prosjektene annerledes ut. Juniorverdenscup i motocross består av nasjonale lag som konkurrerer om en kombinert poengsum. Det er poengsummen som bestemmer over vinneren av verdenscupen. Det finnes også individuelle konkurranser, der man kjemper om annerkjennelse.

La oss bare ta et lite tilbakeblikk til noen forrige øyeblikk for å minnes om de unges prestasjoner. Og det klarer man ikke uten å skrive om Anine Akre.

Hele hennes historie startet ganske naivt, men hun ble senere ganske vellykket. I noen av de forrige intervjuene hennes satt hun først fokus på kvinnens plass i motorsykkelsport. Som mange jenter før startet hun først med de såkalte jenteidretter og drev med motocross samtidig. Da hun ble 20, var det bare motocross hun gjorde innsats i. Hun fortalte at hun gledet seg så mye for å kjøre sammen med de svenske kollegene sine. Hun røpte at mange jentekjørere var redd for å melde seg på løpet, og at de var med på landslaget. På landslaget er det heller stilen og feilfri kjøring som telles. Hun la vekt på en jente fra Lierskogen som drev med speedway og som ikke var redd for å kjøre mot mannlige konkurrenter. På den internasjonale planen er det viktig at hun var den første kvinnelige vinner i internasjonalt langbaneløp i speedway.

I den neste perioden hadde hun gode sjanser til å undertegne en proffkontrakt. Anine sier at, uansett sine mange suverene seiere, er det heller ikke stort med tilbudene om en proffkontrakt når man er jente. Hvor vanskelig det var å konkurrere med menn, viste det seg da bare to dårlige starter ødela alle sjanser til en bra plassering. Derfor synes det som om hun ombestemte seg for å kjøre innenfor egen kategori. Ifølge ordene hennes skal hun bli “verdens beste kvinnelige motocrosskjører”. Man kan hevde at hun er i gang med å oppfylle drømmene sine, for i dag er hun blant de fire beste i Europa. Imidlertid blir det annerledes hvis hun skal konkurrere mot kvinnelige kjørere i hele verden, og det er hun helt bevisst på. Det eneste problem er at hun er avhengig av å komme fram til en avtale med et lag, og at det handler først og fremst om økonomiske spørsmål. Det synes at hun må legge alle sine krefter i kjøringen hvis hun skal få oppfylle sine drømmer, og det er lite mulig uten støtte.

I alle fall fikk hun profesjonell hjelp fra Roy Snellingen, en av de beste norske motocrossførere på 90-tallet. Treneren sier at prestasjonen er synlig, som ikke er så hardt å tro på –  selvfølgelig når man tar i betraktning at denne fantastiske jenta har brukket kragebeinet to ganger, hatt et håndleddsbrudd og pådratt seg hjernerystelse. Prestasjon på sitt ekte!

 

For å finne ut mer om temaet, kikk innom følgende internett-artikler: “Far kick av motocross”, “Anine Akre kjører for proffkontrakt”, “Jeg skal bli best i verden”.